קורדיספס | Dong Chong Xia Cao | Cordyceps sinensis

הקורדיספס (Cordyceps sinensis) הוא שם כולל לקבוצה של 700 סוגי פטריות, המתרבות על חרקים (ולא באדמה או בגזעי עצים). הפטריה היא טפילה של החרק, היא חודרת לחרק, ׁׁׂ(הנפוץ מכולם, זחלי העש Hepialus armoricanus), וכך מטפסת על העץ ומפזרת את נבגיה ברוח. גודלה כגפרור.

cordisepes

Cordyceps sinensis, פטריית כח יפנית המשמשת כמולטי ויטמין טבעי, מטפלת באסתמה, ומטיבה עם עייפות כרונית ופיברומיאלגיה.

הקורדיספס סיננסיס (Cordyceps sinensis) היא פטריית מרפא הפוטנטית ביותר מבחינה רפואית ומקורה בטיבט, היא גדלה שם בגבהים של 3000 מטר באיזור דל בחמצן. הרועים באיזור שמו לב שהעדר מלחלח את העשב באיזורים מסוימים, ואז העדרים נהיים יותר עירניים, יותר חרמנים. ואכן קורדיפס נקשרת רבות להעלאת הליבידו, החשק המיני והגברת ספירת הזרע.

כשהרועים מצאו את הפטריה וחלטו אותה, הם הרגישו יותר אנרגטיים, מערכת הנשימה שלהם עבדה טוב יותר, וכשהיו באים אליהם אורחים, ונטלו את הפטריה, הם היו מסתגלים יותר מהר לתנאי החמצן הקשים.

הקיסר הסיני שמע על הנפלאות והחליט שכל מי שמוצא קורדיספס, חייב להעביר אותה למושל וזה מעביר לקיסר. הפטריה היתה מוערכת כזהב. קילו של קורדיספס בר שווה 65000 דולר. היה נהוג לאסוף את הפטריה בתחילת הקיץ ביחד עם שרידי גוף החרק.

לקראת סוף שנות השמונים, הצליחו לתרבת אותה, וכך, היום הקורדיספס סיננסיס גדלה על מצע של צמחים, וניתן אפילו להשיג קורדיספס כשר.

חלק בשימוש: כל הפטריה.

אנרגטיקה:  פטריית כוח סינית, פטריה מתקתקה וחמימה. פטריה עם עוצמה מתונה ונטולת רעילות.

פעילות רפואית:

בשימוש פנימי:

1. הפטריה קורדיספס משמשת כאדפטוגן. היא מסייעת לפעילות אדרנל הכליה, מזינה אותה ומשפרת את תגובת הגוף במצבי לחץ.

2. הפטריה משמשת כנוגדת אנמיה, וכמולטי ויטמין טבעי, היא עשירה מאוד בנוטריאנטים זמינים וספיגים,מה שהופך אותה לפוטנציאלית עבור חולי קוליטיס וקרהון. היא מקיפה יותר ועשירה יותר מפטריית הפלאורוטוס ופטריית האגריקוס. היא גם טובה לנשירת שיער וציפורניים, מאחר ומכילה 18 חומצות אמינו.

3. פטריית הקורדיספס אחראית על העלאת רמת האנרגיה בלי להעלות את לחץ הדם. היא מכילה אדנוזין – חומר גלם לייצור ATP  אשר מעלה את רמות האדנוזין בתוך המיטוכונדריות, ולכן טובה מאוד לטיפול בתשישות הכרונית, וגם פיברומיאלגיה (יחד עם פטריית הטרמטס ופטריית הריישי).

4. הפטריה עשירה בל טירוזין, ובכך מאזנת מצב של תת פעילות של בלוטת התריס.

5. הקורדיספס היא אנטיאוקסידנטית וחשובה מאוד לטיפול במחלות לב בדומה לפטריית הריישי.

6. פטריית הכוח עוזרת לאזן לחץ דם – במיוחד ממקור כלייתי.

7. הפטריה קורדיספס עוזרת למערכת החיסון לטפל בזיהומים קיימים, וגם מונעת הדבקויות כרוניות בפתוגנים שונים. הקורדיספס היא אנטי בקטריאלית, ואנטי ויראלית. מגבירה פעילות של הלימפוציטים מסוג T, וכן ייצור של TNF 1.

8. הפטריה קורדיספס משפרת את תיפקוד הכבד, משקמת את תאיו ומגנה עליו מפני רעלים, מטפלת בהפטיטיס, ושחמת שנגרמת מצריכת יתר של אלכוהול.

9. הפטריה קורדיספס מורידה את ערך הסוכר בדם, את ערכי הכולסטרול ועוזרת לפנות עודפי שומנים, יחד עם לחץ דם, ניתן לאמר שהיא מטפלת בהצלחה, בסינדרום המטאבולי.

10. הפטריה קורדיספס משמשת כנוגדת חמצון ומעכבת תהליכי הזדקנות. היא מצויינת לספורטאים, גם כנוגדת חמצון וגם להעצמת האימונים, וספיגה טובה של חומרי מזון לפני ואחרי אימון.

11. הפטריה משמשת לטיפול בבעיות של מערכת הנשימה, היא מתמירה ליחה, טובה לטיפול בשיעול כרוני, ברונכיטיס, אסתמה, סטרידו, קוצר נשימה עם צפצופים, וכן מחלות ריאה חסימתיות (COPD), הפטריה היא אנטיאינפלמטורית, מורידה רמות TH2 בריאות.

הקורדיספס עוזרת לשקם את הרירית של הריאות יחד עם פטריית הפלאורוטוס, טובה לתמיכה למעשנים, לשמור ולנקות את הריאות, ולהעלות רמות של נוגדי חמצון.

12. הפטריה משפרת תיפקוד מיני גם אצל הגבר לטיפול באימפוטנציה, שפיכה מוקדמת, וגם אצל האישה – חוסר חשק מיני, ומסייעת בהעלאת ספירת הזרע, וכן העלאת מס' תאי הזרע התקינים בהשוואה לאילו שפגומים מורפולוגית.

13. הפטריה משמשת לטיפול גם באוכלוסיה הגריאטרית: הקורדיספס טובה לתשישות, סחרחורת, טנטון, טובה לחולי לב, משפרת ריכוז וזיכרון, ותיפקודים מנטליים. היא מונעת השתנה לילית תכופה וכן כאבי גב תחתון וכאבי ברכיים שמקורם בחוסר מצד יאנג הכליה (הסינית).

14. הפטריה משמשת לטיפול בסרטן, קורדיספס מעלה רמות TH1 מעוררת אפופטוזיס של תאים סרטניים ומעכבת אנגיוגנזיס. טובה לטיפול בסרטני ריאה מסוג NSCLC – טיפוס של תאים לא קטנים (non-small cell lung cancer), וכן מגינה על הגוף מפני הקרנות (רדיו – פרוטקטיב).

15. פטריית הקורדיספס מטיבה עם תיפקוד לקוי של הכליות, היא יעילה בסילוק קראטינין (crea) בשתן ובסרום הדם. וכן חלבון בשתן כתוצאה מסוכרת, לחץ דם גבוה, אחרי או לפני דלקות בכליות, פטריית הכוח מתאימה גם לאנשים עם נטייה לייצר אבנים בדרכי השתן, טובה לטיפול בבצקות ברגליים ונפיחויות.

בשימוש חיצוני:

1. הפטריה קורדיספס מצויינת לטיפול בפצעים עוריים ובעיקר בטיפול בהרפס במריחה חיצונית. עובדת יותר מהר מתרופת הזובירקס. החומר שעושה את החיטוי הוא מסיס שומן ונקרא קורדיסיפין .

2. הפטריה מתאימה לעור יבש ומבוגר, ויכולה להוות טיפול משלים לפטריית הריישי, ופטריית הטרמטס, לטיפול בפגעי עור ובפגמנטציה.

3. פטריית הקורדיספס טובה לטיפול באפטות בפה, פצעים בפה. ניתן למרוח עם דבש או ישירות את הטינקטורה.

קונטרא אינדיקציות והתוויות נגד:

1. לא מתאימה במצבים של סרטנים הורמונים: בסרטן שד, רחם, שחלות, ערמונית.

2. יש לנקוט משנה זהירות בטיפול בחולי סוכרת, מאחר והקורדיספס יכולה להוריד את רמות הסוכר בדם.

3. לא ניתן להשתמש בקורדיספס בחולי סרטן מיאלוגני לסוגיו.

4. הקורדיספס אינה מתאימה לטיפול בשילוב תרופות מדכאות מערכת החיסון.

 

תגובות

תגובות

Posted in אינדקס פטריות כח יפניות (פטריות מרפא) | Tagged , , , , , , , , , , | Leave a comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים