תנו חיבוק לאיש הדלוק – על גורמי דלקות אקוטיות וכרוניות וטיפול בהן

כאבים לא ברורים במפרקים, שרירים, וכן כאבי בטן, מוגדרים לעיתים קרובות ע"י הרופא כדלקת. כן, זה יכול להיות עוד 100 דברים אחרים, אבל במקרים רבים, נגלה שם דווקא דלקות. דלקת יכולה להיות מאובחנת גם באמצעות בדיקות דם מסויימות. בקליניקה מורכב תפריט בריא נוגד דלקת בהתאם לסוג שלה, בדיקות דם וכן מותאימים צמחי מרפא, תבלינים, תוספי מזון, וחליטות תה לסילוק הדלקת. אך לפני הכל:

איך נוצרת דלקת?

דלקת יכולה להווצר מקוץ של סברס, וגם מזיהום חיידקי, נגיפי או פטרייתי. צולם ע"י חן אדדי בחוות הצבר.

דלקת יכולה להווצר מקוץ של סברס, וגם מזיהום חיידקי, נגיפי או פטרייתי. צולם ע"י חן אדדי בחוות הצבר.

1. זיהום נגיפי, פטריתי או  חיידקי.

2. סביבה – חומרי הדברה, חשיפה למתכות, עישון.

3. מחסור בויטמינים ובמינרלים.

4. רגישות למזון ואלרגיה עונתית – גלוטן, חלב, סויה, בוטנים, אביב, סתיו.

5. תזונה לא נכונה ומתועשת.

6. סטרס.

7. מחלות שונות כמו גאוט, סוכרת, שומנים בדם, כולסטרול, הסינדרום מטאבולי.

8. עודף משקל.

דלקת היא תגובה בריאה של מערכת החיסון שלנו. למעשה, תאי מערכת החיסון נמשכים לאיזור פגוע כדי להביא אט אט לריפוי המקום. הדבר נכון במקרה לדוגמא של פציעת ספורט, תאונת החלקה, פתוגן חיצוני (כמו חיידק, וירוס, או פטריה) – זיהום המביא לדלקת, עקיצה של דבורה, הכשת נחש, קוץ של סברס ועוד. דלקות בגוף מתרחשות תדיר, יש שמסתיימות ממש בלי שנרגיש ויש דלקות שקשה מאוד להפטר מהן.

מדדי דלקת בבדיקות דם : שקיעת דם, מספר לויקוציטים בדם או בשתן, נויטרופילים, לימפוציטים, מונוציטים, אאוזינופילים, בזופילים, CRP, RF

דלקת אקוטית – זה קורה עכשיו.

דלקת שמופיעה למס' ימים ונעלמת בהדרגה נקראת דלקת אקוטית, מאפייניה: זה כואב, נפוח, אדום וחם, וקשה להזיז את האיבר המודלק. בדלקת גרון קשה לבלוע, בזיהום קנדידה יש עייפות רבה, בדלקת שתן צורב וכואב, בדלקות שרירים, קשה להניע את הרגל, הכתף או כל רצועה, גיד, . במקרה של זיהום כמו וירוס הסטרפטקוק הגורם לדלקת גרון, תאי מערכת החיסון נאבקים בחיידק, צבא שלם של תאים לבנים פגוציטים, נויטרופילים בולעים את החיידק, מפרקים אותו לגורמים ומאותתים לתאים נוספים להגיע ולפרק את הפולש הלא רצוי . בין התאים המשתתפים בתהליך ניתן למצוא גם את הציטוקינים, ההורמונים הפרוסטאגאנדינים, והליקוטריאנים, הם מצידם דואגים להעלות גם את חום הגוף.

עליית חום הגוף גורמת לעלייה בחילוף החומרים ובפעילות השרירים ולכן פעמים רבות תורגש ירידה במשקל לאחר מחלה, ככל שהמדחום יראה ערכים גבוהים יותר, כך חילוף החומרים יעלה.

פתיחת נתיבי כלי הדם מאפשרת לחמצן ותאים לבנים מסוגים שונים להגיע לאתר הלחימה, ודרכי היציאה מאתר הלחימה נסגרות כמעט לחלוטין, כדי למנוע התפשטות הזיהום. ממש כמו באירוע חבלני. במקרים רבים הגבלת הגישה לאיזור הזיהום גורמת לאודם, נפיחות, וכאב.

התהליך עצמו דורש משאבים רבים ולכן תורגש חולשה כללית. זה יכול להיות וירוס בטן של יום אחד, זאת יכולה להיות דלקת גרון/ שקדים של 7 ימים.

סוגים נוספים של דלקות אקוטיות: דלקות גרון, אוזניים, קרהון, קוליטיס, דלקת בדרכי השתן, דלקת מפרקים, זיהום קנדידה, דלקת ריאות, דלקת עיניים, זיהום הליקובקטר פיילורי, דלקת כבד נגיפית, דלקת בנרתיק, דלקת חניכיים, דלקת מפרקים ראומטית, דלקת של התעלה הקפרלית, דלקת אקנה, דלקת בסינוסים, דלקת בבלוטת הערמונית (פרוסטטה) ועוד רבות ולא כ"כ טובות אחרות.

מערכת חיסון חלשה, כתוצאה מסטרס כרוני, או חיידק עקשני במיוחד, ידרוש התערבות מבחוץ. בריפוי טבעי ישנם צמחים ממריצי חיסון בקליניקה אשר נותנים פייט לחיידק העקשן, לכל צמח יש תפקיד אחר, והאויב שבו הוא נלחם נמצא ברקמה אחרת. גם שימוש בצמחים אדפטוגנים, פטריות כוח יפניות ממגרות חיידקים, וירוסים, וסוגים שונים של סרטן.

כשמערכת החיסון מתגברת על האויב, הדלקת פוחתת, הנפיחות יורדת – כמו למשל בוירוס האפשטיין בר (EBV) שגורם למחלת הנשיקה בה מתנפחות בלוטות הלימפה, והכאב משתחרר.

כשהדלקת אינה מסתיימת, והגורם החבלני נשאר באיזור, או לחילופין כשדלקת אינה מטופלת במועד בו נוצרה, הדלקת נוטה להיות כרונית.

דלקת כרונית:

זוהי דלקת שנמשכת זמן רב, בין מס' חודשים למס' שנים.דלקת כרונית יכולה להופיע במקומות שונים, דלקת בברך, דלקת במיתרי הקול, דלקת במעי, דלקת בשריר, דלקת מפרקים שגרונית, פציעת ספורט שאינה מחלימה ועוד.

הדלקת הכרונית מאופיינת בתגובה חיסונית מתמדת של מערכת החיסון, ובמקרים רבים, עקב שיבוש במנגנון החיסון, הופכת אוטואימונית, כזו שמתקיפה גם את תאי הגוף הבריאים שלנו. הדלקת פוגעת ברקמות בריאות ומתחילה סינדרום של מחלה אחת או כמה גם יחד.

דלקת מפרקים שגרונית, מחלות מעיים דלקתיות, אוסטואורטריטיס,דלקות בכלי הדם הן רק חלק ממחלות שנוצרות כתוצאה מדלקות כרוניות. מחלות אחרות הן: סרטן, סוכרת, ומחלות לב.

לדוגמא: שקיעה של כולסטרול מחומצן בכלי הדם, יכולה להביא להווצרות של פלאק על כלי הדם, הפרשה מוגברת של תאי מערכת החיסון מסוג פרוסטגלנדינים וציטוקינים אשר מובילים בסופו של דבר להיצרות כלי הדם, לפגיעה בהובלת הדם והחמצן ולפגיעה בפעילות הלב.

רבים המחקרים המצביעים כי לדלקת כרונית יש מעורבות בתהליך של מחלת הסרטן. רעלים שאינם מתנקים באיזור בו זרימת הדם פחותה, יוצרים רדיקלים חופשיים. אלה האחרונים יכולים לתקוף את החומר הגנטי, הד.נ.א שלנו וליצור תא סרטני ראשוני.

מחלות מעי דלקתיות כמו קרהון וקוליטיס מגבירות גם הן את הסיכון לסרטן במעי הגס, גם החיידק הליקובקטר פילורי נותן פוטנציאל גדול יותר לסרטן הקיבה.

אז איך מטפלים?

תפריט בריא לסילוק הדלקת

תוספי מזון וצמחי מרפא לדלקות אקוטיות

תוספי תזונה וצמחי מרפא לדלקות כרוניות

המלצות נוספות:

1.הפחתת סטרס.

2. צחוק ושמחה.

3מודעות עצמית.

4. בדלקת שריר או מפרק – משחות להגברת זרימת הדם למקום והפחתת הדלקת והכאב

ייעוץ לתפריט בריא, חליטות תה, תבלינים באוכל והתאמת תוספי מזון רלבנטים, מינונים, ואופן לקיחה נעשים בקליניקה תוך כדי שקילת כל הגורמים/ טיפול תרופתי.

המידע המופיע במאמר זה הוא לידע אישי בלבד. אין בכתוב משום המלצה לשימוש או ריפוי מחלה או סימפטום כלשהוא. שימוש במידע זה ע"י הגולש באתר, חל על אחריותו האישית בלבד.

 

תגובות

תגובות

Posted in מודעות בריאה לגורמי מחלות | Tagged , , , , , , , , , , , , | Leave a comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים